Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Veichi
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2007-03-09  |  Ostatnia aktualizacja: 2007-03-09
Rozszerzalne zderzaki pneumatyczne uczynią „inteligentne samochody” bezpiecznymi
Rozszerzalne zderzaki pneumatyczne uczynią „inteligentne samochody” bezpiecznymi
Rozszerzalne zderzaki pneumatyczne uczynią „inteligentne samochody” bezpiecznymi
Rozszerzalne zderzaki mogłyby być stosowane w konwojach „inteligentnych pojazdów”, by zapewnić bezpieczne odległości między samochodami, gdy zawiedzie standardowa komunikacja. Symulacje sugerują, że zderzaki, które powiększają się pneumatycznie tak, by dotknąć samochód jadący z przodu, pomagają zachować bezpieczeństwo konwoju.

Naukowcy pracują nad „inteligentnymi pojazdami” zdolnymi do organizowania się w ciasne konwoje, co zmniejszyłoby zatłoczenie na drogach, pozwoliłoby zaoszczędzić paliwo i zmniejszyć liczbę wypadków.

Tematem tym naukowcy zajmują się już od kilku lat, jak dotąd jednak wciąż pozostają kwestie, których nie udało się rozwiązać. „Jakkolwiek ogólne korzyści, wliczając w to poprawę bezpieczeństwa, są warte uwagi,” – mówi Alasdair Renfrew z Manchester University. „Jednakże konsekwencje potencjalnej awarii systemu są poważne.”

Zautomatyzowany konwój wymaga, by samochód mógł komunikować się z sąsiednimi pojazdami, a czasem i z systemami drogowymi. Jeśli komunikacja zawiedzie, sytuacja nagle staje się bardzo trudna i niemożliwa do opanowania przez człowieka. Zespół naukowców, w skład którego wchodzą: Renfrew, Aurelio Gonzalez-Villasenor i Paul Brunon twierdzi, że odpowiedzią na ten problem są rozszerzające się zderzaki pneumatyczne.

Do testów wykorzystali komputerowe modele, sprawdzając jak samochody wyposażone w przednie zderzaki wykorzystujące systemy hydrauliczne i pneumatyczne będą się zachowywać, gdy zawiedzie komunikacja. Czujniki w zderzaku pozwolą samochodowi określić jak zachowuje się pojazd przed nim i zareagować dostatecznie szybko. Układ kontrolujący ciśnienie w zderzaku będzie śledził prędkość i przyspieszenie samochodu z przodu.

„Wyniki symulacji wskazują, że z tym systemem, samochody mogą się zderzyć z relatywną prędkością 13 kilometrów na godzinę w sposób nieodczuwalny dla pasażerów,” – powiedział Gonzalez-Villasenor. „Następnie pojazdy zachowują bezpieczny kontakt kontrolując go same.”

Dopóki samochód prowadzący stosuje się do ograniczeń prędkości i jedzie spokojnie, konwój pozostaje złączony. Prowadzone symulacje pokazują, że w ten sposób, bezpiecznie może podróżować konwój składający się nawet z dwudziestu pojazdów. „Uważamy, że ten wynalazek mógłby ułatwić prace nad wprowadzeniem ‘automatycznych autostrad’” – powiedział Gonzalez-Villasenor.

„Bezpieczeństwo jest zwykle jedną z najtrudniejszych do rozwiązania kwestii,” – powiedział Hall. „Ludzie mają wspaniałe pomysły, ale zapewnienie bezpieczeństwa jest znacznie trudniejsze.”

Projekt zespołu z Manchester wygrał konkurs Best Scientific Paper na pokazach Intelligent Transport Systems World Congress and Exhibition w Londynie we wrześniu 2006.

(lk)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
NewScientistTech
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także