Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2008-10-14  |  Ostatnia aktualizacja: 2008-10-14
Podsumowanie konferencji Polityka wspierania rozwoju inwestycji infrastrukturalnych w Polsce
8 października br. w hotelu Mercure Warszawa Fryderyk Chopin odbyła się ogólnopolska konferencja pt: Polityka wspierania rozwoju inwestycji infrastrukturalnych w Polsce - w oczekiwaniu na przełom. Organizatorem spotkania było Towarzystwo Rozwoju Infrastruktury ProLinea, a honorowy patronat nad konferencją objęło Ministerstwo Infrastruktury.

W dyskusjach panelowych udział wzięli przedstawiciele administracji rządowej (Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Ministerstwo Środowiska) oraz inwestorzy różnych branż, którzy przygotowują i realizują inwestycje infrastrukturalne w naszym kraju. Konferencję poprowadzili dr Marek Szuba i dr Andrzej Tyszecki – eksperci TRI ProLinea.

Wprowadzenia do konferencji dokonał prof. Zygmunt Niewiadomski, Kierownik Katedry Prawa Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej, który przedstawił przyczyny i skutki stosowania złych przepisów przez inwestorów infrastrukturalnych. Wśród przyczyn zwrócił szczególną uwagę m. in. na resortowy sposób tworzenia prawa, polegający na realizacji interesów jednego resortu, podkreślił brak kooperacji pomiędzy resortami. Równie ważnym problemem według prof. Niewiadomskiego jest także anonimowy proces tworzenia prawa, który przejawia się brakiem odpowiedzialności za tworzone prawo, brakiem spersonalizowanej instytucji tworzenia prawa. Natomiast wśród skutków stosowania złego prawa, prof. Niewiadomski zaznaczył konfliktowość przepisów prawnych, a przez to trudność w ich stosowaniu. Odpowiedzią prof. Niewiadomskiego na niedoskonały system prawny ma być Kodeks budowlany, który ma traktować rozwiązania prawne systemowo, a nie fragmentarycznie poprzez dokonywanie niekompletnych zmian w ustawach. W ramach kodeksu wskazał 10 rozwiązań, których stosowanie w znaczny sposób miałoby usprawnić funkcjonowanie inwestorów infrastrukturalnych. Wśród rozwiązań wskazał na:

1) monitoring funkcjonowania systemu prawnego;
2) deregulacja stanu prawnego, wyraźny podział na prawo regulowane przez państwo oraz
regulowane przez inwestorów;
3) dezuniformizacja prawa;
4) zapewnienie większej niż dotychczas stabilizacji prawa;
5) zapewnienie polskiemu prawu mechanizmu egzekucji;
6) w zakresie prawa inwestycyjnego powinna istnieć zasada przewagi interesu ogólnego nad
interesem jednostkowym, zasada równoważenia interesów inwestycji celu publicznego;
7) powinna zostać zachowana spójność sytemu tworzenia prawa inwestycyjnego;
8) wprowadzenie nowych regulacji prawnych, jak np. wprowadzona służebność przesyłu;
9) integracja planu gospodarczego z planem przestrzennym;
10) reforma prawa materialnego.

Goście debaty dość krytycznie odnieśli się do zmian dokonywanych w prawie. Dostrzegając
niewielki krok naprzód jeśli chodzi o prawo Budowlane, nie mogli tego powiedzieć o pozostałych projektach. Według Teresy Laskowskiej, Prezesa Zarządu INVESTGAS S.A. „służebność przesyłowa oznacza wzrost kosztów nawet o 50%”. Przedstawiciele administracji publicznej, wśród nich Pan Olgierd Dziekoński, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury oraz Pan Krzysztof Siwek, Dyrektor Przygotowania Projektów Indywidualnych w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego wskazywali na problemy w praktyce stosowania prawa. Uczestnicy konferencji w sposób szczególny podkreślali spójność tworzonego prawa określającego zasady przygotowania i realizacji inwestycji z prawem gospodarczym. Minister Dziekoński wspominał podczas konferencji o reaktywacji programów rządowych, wykorzystując przy tym praktykę, doświadczenie inwestorów infrastrukturalnych, w tym m. in. projekty przygotowane przez PSE – Operator S.A.

Pozytywny dla inwestorów sygnał wypłynął z Ministerstwa Infrastruktury, w imieniu którego Pan Minister Olgierd Dziekoński zadeklarował otwartość wobec argumentów inwestorów infrastrukturalnych. Efektem zapowiedzi stało się spotkanie Ministra z przedstawicielami Zarządu TRI ProLinea, dzień po konferencji. Pan Ryszard Zakrzewski, Zastępca Dyrektora Departamentu Ocen Oddziaływania na Środowisko w Ministerstwie Środowiska, zwracał szczególną uwagę inwestorom na odpowiednie przygotowanie raportu ocen oddziaływania na środowisko. Odpowiednie, zgodnie z zapisami prawnymi, przygotowanie raportu, pozwoli urzędnikom na uzyskanie kluczowych informacji nt. warunków realizacji przedsięwzięcia inwestycyjnego.

Zdaniem uczestników konferencji inwestycje linowe o znaczeniu strategicznym i ponadlokalnym powinny podlegać organom administracji rządowej, tak aby ograniczyć spowalnianie procesu inwestycyjnego przez administrację samorządową. Podsumowując dyskusję dr Andrzej Tyszecki powiedział, że wszyscy, którzy realizują inwestycje liniowe… mają dokładnie ten sam problem, bolączką jest przewlekłość procedur. Zwrócił on uwagę, że proponowane zmiany prawa nie zmieniają w sposób zadawalający warunków usprawniających przygotowanie procesu inwestycyjnego. Sposobem na rozwiązanie problemów inwestorów liniowych jest stworzenie regulacji prawnej, adekwatnej do specyfiki inwestycji liniowej. Nadrzędny interes publiczny wymaga stworzenia spójnego prawa inwestycyjnego.

Towarzystwo Rozwoju Infrastruktury ProLinea jest stowarzyszeniem non-profit zrzeszającym największych inwestorów infrastrukturalnych w Polsce. Misją TRI ProLinea jest działanie na rzecz rozwoju inwestycji infrastrukturalnych w Polsce.

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
Towarzystwo Rozwoju Infrastruktury
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także