Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2008-11-04  |  Ostatnia aktualizacja: 2008-11-04
Szybki ruchomy automatyczny robot wiercący
Szybki ruchomy automatyczny robot wiercący
Szybki ruchomy automatyczny robot wiercący
Inżynierowie z hiszpańskiego centrum technologii Fatronik-Tecnalia zaprojektowali dla Airbus Espana lekkiego, ruchomego robota, który wierci otwory w elementach samolotów i robi to o wiele szybciej i taniej niż inne dostępne dziś technologie.

‘Roptalmu’ porusza się dookoła elementów umocowanych w uchwycie narzędziowym, a do podobnych sobie konstrukcji różni się cięższą wiertarką przymocowaną do podłogi.

Urządzenie powstało na bazie automatycznej ruchomej platformy oraz robota wiercącego w trzech osiach. Gdy platforma ustawi się w obok przygotowanego do obróbki elementu, robot przytwierdza się do uchwytu trzymającego element i automatycznie przesuwa się wzdłuż niego. Roptalmu dzięki zestawowi czujników oraz oprogramowaniu sterującemu nawierca otwory w zaprogramowanym miejscu automatycznie i w pełni bezpiecznie.

Naukowcy zaprojektowali urządzenie tak, by mogło wiercić otwory w różnych materiałach, również aluminium, tytanie, czy włóknach węglowych.

Kluczową cechą Roptalmu jest jego mobilność. „Gdy urządzenia są przytwierdzone na stałe do podłogi, jak ma to miejsce zazwyczaj, bardzo drogim i czasochłonnym jest ich przemieszczenie.” – powiedział Valentin Collado z Fatronik-Tecnalia. „Co więcej, dzięki takim małym, ruchomym systemom jak Roptalmu, system produkcyjny zostaje przeniesiony w pobliże obrabianych elementów, dzięki czemu nie ma konieczności transportowania tych ogromnych elementów do kolejnych stacjonarnych urządzeń.” – dodał.

Konwencjonalne urządzenia wykonujące te same zadania co Roptalmu mogą ważyć nawet 15 ton i wymagają do działania ogromnych ilości energii. „Roptalmu waży zaledwie 3 tony.” – stwierdził Collado. „I jest również systemem produkcyjnym ekologicznym i efektywnym.” – dodał.

Kolejnym atutem hiszpańskiego robota jest jego pełna automatyzacja. Jest to szczególnie istotne w kontekście dużych elementów samolotów, w których wierci się tysiące otworów montażowych. Tradycyjnie pracę taką można wykonać jedynie przy użyciu urządzeń ręcznych, lub półautomatycznych.

„Było już wiele prób stworzenia systemu ruchomego (składającego się z ruchomej platformy i robota), który byłby w stanie wykonać takie zadania jak Roptalmu.” – powiedział Collado. „Jednakże żadna z dotychczasowych konstrukcji nie dysponowała dostateczną precyzją i niezawodnością.”

Kosztami stworzenia robota Roptalmu podziały się Fatronik-Tecnalia oraz Airbus Espada. Kolejnym krokiem będzie rozpoczęcie przemysłowej produkcji robota.

Collado powiedział, że jego zespół negocjuje obecnie z kilkoma producentami, którzy mogliby wdrożyć robota do produkcji w przeciągu trzech, czterech miesięcy.

Hugo Martinez de Lahidalga z Fatronik-Tecnalia przekonuje, że obszar zastosowań Roptalmu nie ogranicza się do przemysłu lotniczego. Może on również z powodzeniem znaleźć zastosowanie w sektorze odnawialnych źródeł energii, stoczniowym, czy budowlanym; wszędzie tam, gdziw wgrę wchodzą duże elementy.

(lk)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
The Engineer
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :