Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2008-11-17 | Ostatnia aktualizacja: 2008-11-17
Największą ciężarówką świata będzie kierował robot
Największą ciężarówką świata będzie kierował robot
To 700 ton metalu, paliwa oraz kamieni, napędzane przez 24 zaworowy silnik o mocy 3550 koni mechanicznych, poruszające się z prędkością 70 kilometrów na godzinę, a za kierownicą siedzi robot sterowany przez program.
„Technologia autonomicznych pojazdów jest jeszcze bardzo niedojrzała,” – powiedział Tony Stentz, profesor CMU, zaangażowany w projekt. Stentz przewiduje, że w ciągu najbliższych pięciu, dziesięciu lat technologia ta wyjdzie poza kopalnie i znajdzie zastosowanie również w zwykłych ciężarówkach i samochodach osobowych.
Zautomatyzowana ciężarówka Catepillar będzie największą, ale nie pierwszą. Rywalem Catepillar jest japońskie Komatu, które wykorzystuje już zautomatyzowane ciężarówki w kopalni Gaby w Chile. Również brytyjsko-australijska kompania górnicza Rio Tinto ogłosiła plan zautomatyzowania swojej australijskiej kopalni rudy żelaza ciężarówkami Komatu.
Ciężarówki Caterpillar zostaną wyposażone w szereg bardzo nowoczesnych gadżetów i programów, których zadaniem będzie utrzymanie pojazdu na drodze. Odbiorniki GPS będą stale monitorować lokalizację oraz kierunek ciężarówek. Laserowe dalmierze będą omiatać drogę przed ciężarówką, szukając dużych obiektów. Oprzyrządowanie wideo określi następnie, czy obiekt jest niebezpieczny, jak skała, czy nie. Wszystkie zgromadzone informacje zostaną przesłane do komputera, gdzie przeanalizuje je program i wskaże zrobotyzowanemu kierowcy jak ominąć przeszkody.
Oprogramowanie do kierowania ciężarówka zostanie zaczerpnięte z projektu CMU przygotowanego na DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) Urban Challenge. Będzie ono jednak wymagało pewnych zmian, które dostosują je do specyfiki pracy w kopalni.
W pełni zautomatyzowane ciężarówki górnicze pozwolą obniżyć koszty utrzymania oraz zwiększyć ich produktywność. Szacując, że mogłyby pracować pod pełnym obciążeniem, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, ich produktywność wzrosłaby o 100 procent.
„Kopalnie są do tego niebezpieczne i usunięcie z nich ludzi może oszczędzić wiele żyć,” – powiedział Mark Campbell, inny uczestnik DARPA Urban Challenge z Cornell University. „Osobiście myślę, że to dobry pomysł. Bezpieczeństwo górników bardzo się dzięki temu zwiększy. Zostaną wyeliminowane zagrożenia związane z jazdą we mgle, pyle, czy innych trudnych warunkach.”
W kopalniach panują bardzo trudne warunki, jednakże znacznie łatwiej po nich nawigować niż po miastach.
Minie jednak trochę czasu nim technologia ta pojawi się w samochodach osobowych. „Czujniki będą dostarczać kierowcy coraz więcej informacji, jednak to wciąż on będzie dowodził.” – stwierdził Campbell.
(lk)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- Discovery
Komentarze (0)
Czytaj także
-
Optymalne rozwiązania firmy SCHUNK w systemach paletyzacji i pakowania
Pakowanie i paletyzacja, jako zadania będące zakończeniem linii produkcyjnej, mają znaczący wpływ na wydajność całego procesu produkcji....
-
4 powody, dla których warto korzystać z opieki powdrożeniowej systemów ERP
O tym, że wdrożenie sprawnie działającego systemu ERP może przynieść olbrzymie korzyści firmie nie trzeba (chyba) dziś nikogo przekonywać. Warto...