Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2009-02-12  |  Ostatnia aktualizacja: 2009-02-12
Samozasilający się system monitorowania spójności konstrukcji mostów
Samozasilający się system monitorowania spójności konstrukcji mostów
Samozasilający się system monitorowania spójności konstrukcji mostów
Centrum badawcze CIMSS z Virginii wspólnie z Princeton Physical Acoustics Corporation (PAC) opracowały pakiet nowych technologii umożliwiających ciągłe, niezależnie zasilane monitorowanie konstrukcji mostów.

Amerykańska Federalna Administracja Drogowa (FHWA) szacuje, że przeszło 70 tysięcy mostów w całych stanach Zjednoczonych ma wadliwą, bądź uszkodzoną konstrukcję. Według NIST, rocznie około 10 tysięcy mostów jest budowanych, czy remontowanych co sprawia, że pozostała część powinna być ze względów bezpieczeństwa stale monitorowana. Nowy system pozwoliłby gromadzić dane pozwalające lepiej priorytetyzować naprawy, a także informowałby służby odpowiedzialne za poszczególne mosty o ewentualnych awariach.

Nowy system stworzony wspólnie przez PAC i Virginia Tech, przy współudziale Uniwersytetów w Płd. Karolinie i Miami, będzie zawierał innowacyjną metodę pozyskiwania energii dzięki piezoelektrykom zasilanym z wibracji konstrukcji mostu. Dzięki temu, system będzie niezależny od zewnętrznego zasilania.

Piezoelektryki generują energię elektryczną pod wpływem oddziaływania na nie sił nacisku, na przykład, w postaci wibracji wywołanych przez samochody przejeżdżające przez most.

Według Dana Inmana, dyrektora CIMSS, system oparty będzie na sensoryce wykorzystującej emisje akustyczną (AE). Gdy na konstrukcji mostu pojawi się pęknięcie, czy rysa, spowodują one emisję fal akustycznych, które zostaną wychwycone przez czujniki monitorujące wszelkie zmiany.

System jest całkowicie pasywny oraz nieinwazyjny i może być stosowany zarówno w przypadku mostów stalowych, jak i betonowych. Dane pochodzące z czujników zostaną bezprzewodowo przesłane do komputera, gdzie trafią do modelu konstrukcji i zostaną przeanalizowane i zinterpretowane pod kątem integralności konstrukcji mostu.

Dzięki pozyskiwaniu energii z wibracji, znika problem zasilania setek czujników z przewodów, czy baterii. technologia ta wpływa na znaczące obniżenie zarówno kosztów instalacji, jak i jej utrzymania.

„Mosty nieustannie się starzeją; wkrótce przeprowadzane rutynowe kontrole przestaną wystarczać i nie będą w stanie zapewnić bezpieczeństwa konstrukcji, ani optymalnego doboru priorytetów w kontekście remontów.” – stwierdził Inman. Stały monitoring spójności konstrukcji mostów staje się koniecznością. „Jedyną realna metodą jest umożliwienie inżynierom zdalnej obserwacji newralgicznych punktów. Monitoring taki może również posłużyć jako środek zapobiegawczy przeciwko terroryzmowi, czy wandalizmowi.” – powiedział Inman.

Inman, który razem ze swoimi studentami stworzył proces umożliwiający wykorzystanie inteligentnych materiałów do wychwytywania wibracji, wyjaśnia, że dzięki zdalnemu, sieciowemu, samozasilającemu się monitoringowi możliwe jest stworzenie systemu wczesnego ostrzegania. Twórcy zamierzają nazwać go Systemem Prognostycznym dla Mostów (BPS) i myślą o zintegrowaniu go z istniejącym oprogramowaniem do zarządzania mostami.

„Po ostatnich katastrofach oraz obserwacji technik utrzymania mostów, jasną rzeczą jest to, że nie powstał jak dotąd bezpieczny i niedrogi system monitorowania infrastruktury.” – dodał Inman.

(lk)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
Virginia Tech
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :