Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Veichi
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2009-02-19  |  Ostatnia aktualizacja: 2009-02-19
Potężne silniki nadprzewodnikowe HTS napędzać będą statki
Potężne silniki nadprzewodnikowe HTS napędzać będą statki
Potężne silniki nadprzewodnikowe HTS napędzać będą statki
Amerykańscy naukowcy zakończyli testy największego na świecie wysokotemperaturowego silnika nadprzewodnikowego (HTS) napędzającego statki. Testy przeprowadzane w bazie Amerykańskiej Marynarki Wojennej w Filadelfii były pierwszymi na taka skalę dla silników HTS.

Testowany silnik został zaprojektowany wspólnie przez American Superconductor (AMSC) i Northrop Grumman na zlecenie US Office of Naval Research w celu zaprezentowania silników HTS, które byłyby w stanie napędzać w pełni elektryczne statki oraz okręty podwodne.

Silnik zawiera cewki z przewodów z wysokotemperaturowego nadprzewodnika, które są w stanie wytrzymać 150 krotnie większy prąd niż analogiczne przewody miedziane. Silnik jest o ponad połowę mniejszy i lżejszy niż silniki konwencjonalne przez mógłby pozwolić obniżyć tonaż statków o blisko 200 ton, czyniąc je przede wszystkim oszczędniejszymi. Jest on również cichszy niż konwencjonalne systemy napędowe.

„Zakończone sukcesem testy naszego silnika HTS wyznaczają początek nowej ery technologii napędzania statków.” – stwierdził Dan McGahn, starszy wiceprezes AMSC. „Silnik ten zapewni Marynarce Amerykańskiej zupełnie nowe możliwości w zakresie wielkości, zwrotności, trwałości oraz przeżywalności jednostek.” – dodał.

Marynarka Amerykańska zainwestowała w technologię HTS przeszło 100 milionów dolarów otwierając drogę do zastosowania jej nie tylko we własnych jednostkach, ale i statkach komercyjnych, jak liniowce, czy tankowce. W zeszłym roku, Marynarka zainstalowała na jednym ze swoich okrętów cewkę rozmagnesowująca HTS, która przechodzić będzie przez najbliższe dwa lata próby na morzu.

Technologia maszyny wirnikowej HTS może zostać wykorzystana również w sektorze energii odnawialnej. Turbiny wiatrowe wykorzystujące przewody HTS zamiast miedzianych byłyby znacznie mniejsze, lżejsze i sprawniejsze niż konwencjonalne.

Teraz, gdy testy zostały zakończone, silniki HTS gotowe są do wdrożenia. Co prawda, Marynarka dysponuje dziś budżetem mocno okrojonym, jednakże, według przedstawiciela AMSC, trwają prace nad wyposażeniem w silniki HTS pierwszej jednostki. Firma szuka również partnerów wśród producentów silników, by skomercjalizować technologię.

(lk)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
Drives and Controls
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :