Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2009-04-01  |  Ostatnia aktualizacja: 2009-04-01
Coraz więcej szczegółów dotyczących nowych europejskich klas sprawności silników
Coraz więcej szczegółów dotyczących nowych europejskich klas sprawności silników
Coraz więcej szczegółów dotyczących nowych europejskich klas sprawności silników
Komisja Europejska zgodziła się na projekt regulacji określających minimalny poziom standardu energooszczędności przemysłowych silników elektrycznych sprzedawanych w latach 2011 do 2017. Komisja szacuje, że zmiana pozwoliłaby zaoszczędzić w 27 krajach Unii do 2020 roku 135 terawatogodziny energii.

Komisja szacuje również, że wprowadzenie zmian pozwoliłoby oszczędzić około 9 miliardów euro, stworzyć 40 tysięcy nowych miejsc pracy oraz zmniejszyć emisje CO2 o około 63 miliony ton. Według obliczeń brytyjskiego rządu, zmiany przyniosłyby brytyjskiemu przemysłowi korzyści w wysokości 200 milionów funtów rocznie, a przy tym pozwoliłyby zmniejszyć emisje CO2 o przynajmniej milion ton rocznie.

Nowe regulacje wchodzą w skład unijnej Dyrektywy ‘EcoDesign Requirements for Energy-Using Products’, która ustala granicę minimum energooszczędności dla wielu różnych produktów, w tym: lodówek, pomp, oświetlenia, czy telewizorów. Przepisy dotyczące silników zostały przyjęte jednogłośnie 11 marca w Brukseli i będą tera analizowane przez Parlament Europejski oraz Radę Europy. Powinny zostać zaakceptowane w czerwcu tego roku.

Unijny Komisarz ds. Energii, Andris Piebalgs chwali zaproponowane regulacje jako „konkretny wkład w oszczędzanie przez Unię Europejską energii oraz ochronę klimatu, który szybko zaowocuje znaczącymi oszczędnościami energii oraz korzyściami dla społeczeństwa i przemysłu.”

Jednakże część ekologów wzywa do odrzucenia tych przepisów, gdyż są za słabe, a do tego zostały zbyt rozciągnięte w czasie pod naporem przemysłu.

Również brytyjski rząd cieszy się z wprowadzenia regulacji zaznaczając przy tym, że są one zbyt słabe. „Biorąc pod uwagę ważkość tematu walki ze zmianami klimatycznymi, w Wielkiej Brytanii chętnie poszlibyśmy dalej i szybciej. Czujemy się rozczarowani, że inne kraje nie podzielają naszego zdania.” – powiedział Lord Hunt, brytyjski minister ds. ekologii.

Nowy schemat bazuje na klasach sprawności określonych w standardzie IEC 60034-30. Przewiduje on cztery klasy, od IE1, czyli standardowej sprawności, przez IE2, czyli wysoką sprawność, IE3, czyli bardzo wysoką sprawność – Premium, aż do IE4, czyli bardzo bardzo wysoką sprawność – Super Premium.

W pierwszej fazie, która wejdzie w życie 16 czerwca 2011 roku, wszystkie jednobiegowe, trójfazowe, klatkowe silniki indukcyjne o mocy od 0,75 do 375 kilowatów, sprzedawane w Unii Europejskiej będą musiały należeć przynajmniej do klasy IE2.

W fazie drugiej, która rozpocznie się 1 stycznia 2015 roku, silniki o mocy 7,5 do 375 kilowatów będą musiały spełniać wymogi IE3 chyba, że będą funkcjonować z napędami bezstopniowymi (variable speed drives).

Wreszcie, dwa lata później, te same regulacje zostaną rozszerzone na wszystkie silniki o mocy powyżej 750 wat. Nie ma, jak dotąd, planów, by silniki obowiązkowo spełniały wymogi klasy IE4.

Gdy w czerwcu 2011 roku wejdzie w życie pierwsza faza, silniki będą musiały mieć dane dotyczące sprawności przy pełnym obciążeniu i napięciu oraz klasy IE umieszczone na tabliczce znamionowej.

(lk)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
Drives and Controls
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także