Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2009-04-30  |  Ostatnia aktualizacja: 2009-04-30
Nowa metoda testowania systemów sterowania komputerowego
Nowa metoda testowania systemów sterowania komputerowego
Nowa metoda testowania systemów sterowania komputerowego
Naukowcy ze Szkoły Nauk Komputerowych Carnegie Mellon University opracowali nowa metodę systematycznego wykrywania błędów w lotniczych systemach unikania kolizji, sterowania bardzo szybkimi pociągami oraz innymi, złożonymi urządzeniami sterowanymi komputerowo, określanymi wspólnie mianem systemów cyber-fizycznych (CPS).

Koncepcja opracowana wspólnie przez Edmunda M. Clarke’a oraz Andre Platzera, profesorów nauk komputerowych Carnegie Mellon University, pozwoliła wykryć błędy w lotniczych manewrach unikania kolizji. Pozwoliła również udoskonalić Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS).

„Inżynierowie w coraz większym stopniu polegają na komputerach zwiększających bezpieczeństwo i precyzję systemów fizycznych, które współdziałają z realnym światem.” – stwierdził Clarke. „Systemy stają się coraz bardziej skomplikowane, a niewiele testowane, co praktycznie uniemożliwia wykrycie pewnych niuansów, które mogą prowadzić do katastrofalnych błędów. Nasza metoda jako pierwsza może zagwarantować, że te złożone cyber-fizyczne systemy będą działać właściwie, albo wygeneruje przykłady ilustrujące ich słabe strony.” – dodał.

W przypadku systemów unikania kolizji w powietrzu, Platzer i Clarke wykorzystali swoja metodę do przeanalizowania tzw. manewrów kołowych. Gdy dwa samoloty są na kursie kolizyjnym, jedną z technik pozwalających uniknąć kolizji jest nakazanie przez system pilotom, by skręcili w prawo i zatoczyli łuk tak, by znów móc bezpiecznie wrócić na kurs. Jednakże naukowcy z Carnegie Mellon pokazali, że jeżeli samoloty zbliżają się do siebie pod określonymi kątami, manewr wymijania w rzeczywistości wyprowadza samoloty na nowy kurs kolizyjny.

Podobnie, jak ma to miejsce w stworzonej przez Clarke’a metodzie Sprawdzania Modelu, która jest dziś najczęściej wykorzystywaną techniką wykrywania i diagnozowania błędów w złożonych systemach komputerowych, nowa metoda analizuje system pod kątem podstaw logiki.

Zasadnicza różnica polega na tym, że Sprawdzanie Modelu może przebadać każdy możliwy stan w systemie skończonym i dyskretnym, jak chip komputerowy. Jednakże CPS funkcjonujące w realnym świecie uzależnione są od nieskończonej liczby zmiennych. Nawet jeśli uda się rozwiązać równania różniczkowe opisujące te systemy, a często po prostu się nie da, najczęściej i tak niemożliwością jest wykorzystanie wyników do przewidywania zachowań systemu. Dlatego Platzer i Clarke opracowali algorytmy, które rozkładają systemy tak, by wydobyć z nich różne stałe. Te stałe natomiast mogą być wykorzystywane do badania logiczności całych CPS.

„Jeśli projekt systemu jest zdrowy, tak jak w przypadku Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS), czy poprawionego systemu kontroli lotów, nasza metoda może tego dowieść.” – powiedział Plater. Natomiast, gdy istnieją wady, metoda te wiarygodnie generuje przykłady je ilustrujące. „Znalezienie kontrprzykładów jest proste. Trudniej udowodnić to, że zostały naprawione.” – dodał.

„Błędy w takich złożonych systemach cyber-zifycznych jak samochody, samoloty, chipy, czy urządzenia medyczne, są bardzo kosztowne w naprawie, a mogą zagrażać ludzkiemu życiu.” – wyjaśnił Plater. „W transporcie, procent nakładów na rozwój łożonych na projektowanie i testowanie nowego oprogramowania sterującego już dziś przekracza 50 i stale rośnie.”

(lk)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
Science Daily
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :