Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2009-05-26 | Ostatnia aktualizacja: 2009-05-26
Nowy system do ochrony pieszych i motocyklistów
Nowy system do ochrony pieszych i motocyklistów
Ochrona najbardziej narażonych na niebezpieczeństwo użytkowników dróg (VRU), jak piesi, czy motocykliści jest bardzo trudna, gdyż trudno ich dostrzec, trudno śledzić, a pojawiają się oni często nagle w bardzo niespodziewanych miejscach. A dodatkowo, VRU nie są wyposażeni w poduszki powietrzne, klatki, czy pasy bezpieczeństwa. Możliwe jest natomiast ostrzeganie pobliskich kierowców.
Naukowcy opracowali system, który ma zapobiegać wypadkom wykorzystując wysoce zaawansowany system sensoryczny, który śledzi użytkowników drogi. Projekt ‘WATCH-OVER’ wykorzystuje taki system, który pozwala zarówno kierowcom, jak i innym użytkownikom drogi ‘widzieć się’ nawzajem oraz ‘komunikować’ ze sobą.
System został stworzony w dwóch wersjach. Pierwsza, to ‘pre-crash’. Wykorzystuje on kamerę stereo oraz system ostrzegania oparty na zwykłej kamerze wspartej technologiami komunikacyjnymi.
Czujniki ostrzegają przed kolizją zaledwie na klika sekund przed uderzeniem. A do tego żeby śledzić bardziej oddalonych użytkowników drogi, czujniki nie wystarczą; konieczne jest wsparcie ze strony technologii komunikacyjnych i to jest druga wersja: ostrzegawcza.
„Jest ono kluczowe, gdyż kamery nie widzą tego, co dzieje się za rogiem, na przykład.” – stwierdził Luisa Andreone, koordynator projektu WATCH-OVER.
Siłą systemu ostrzegania leży w jego naturze współdziałania; kierowcy oraz inni użytkownicy efektywnie ze sobą współpracują. Aby to osiągnąć, użytkownicy muszą być wyposażeni w rodzaj urządzenia przekazującego sygnał, które powiadomi innych o jego obecności.
Pierwsze testy zakończyły się sukcesem, jednakże, by system ten przyjął się na rynku, musi być on zintegrowany z istniejąca elektroniką, albo odzieżą. Na dzień dzisiejszy, system nie jest jeszcze gotowy do wprowadzenia go na rynek.
„Trzeba pamiętać, że to był projekt badawczy.” – powiedział Andreone. „Odkrywaliśmy nowy obszar bezpieczeństwa na drodze, korzystając z technologii komunikacyjnych. Pokazaliśmy, że zasada działa, potrzeba jednak więcej pracy, by wersja ostrzegawcza mogła wejść na rynek.” – dodał.
Główną przeszkoda są ograniczenia dzisiejszych technologii komunikacyjnych. Chipset wykorzystywany w projekcie dobrze radził sobie ze skanowaniem na odległość, jednakże słabo określał kąt, z którego zbliża się inny użytkownik, a do tego nie jest on elementem standardu komunikacyjnego Vehicle-2-Vehicle (V2V).
Kluczowym jest, by system był w stanie rozróżnić sytuacje groźne od niegroźnych tak, by uniknąć fałszywych alarmów.
„Można sobie wyobrazić pieszego idącego ulicą, który nie ma zamiaru przechodzić przez drogę. W takiej sytuacji, kierowca nie powinien otrzymywać ostrzeżenia, gdyż uczyniłoby to system bezużytecznym.” – zauważył Andreone.
(lk)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- Physorg
Komentarze (0)
Czytaj także
-
Pomiar Dystrybucji Ciśnienia na Siedzeniach
XSENSOR - systemy dystrybucji ciśnienia - oferują precyzyjne i przede wszyskim powtarzalne wyniki pomiarów. Dzięki ultra elastycznym czujnikom w...
-
Konserwacja węży i złącz przemysłowych - dlaczego jest tak ważna?
W każdej fabryce przemysłowej, niezawodność maszyn odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu ciągłości produkcji. Jednak, aby maszyny działały sprawnie...