Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2009-07-01 | Ostatnia aktualizacja: 2009-07-01
Bezszczotkowy silnik prądu stałego o strumieniu osiowym. Mniejszy i sprawniejszy
Bezszczotkowy silnik prądu stałego o strumieniu osiowym. Mniejszy i sprawniejszy
Pomimo, iż silniki o strumieniu osiowym są już dziś powszechnie wykorzystywane w komputerowych dyskach twardych, przedstawiciele Fasco twierdzą, że ich silnik imPower jest pierwszą produkowaną na duża skalę wersją do takich zastosowań jak pompy, wentylatory, czy mieszalniki.
Przypominający naleśnik silnik wywodzi się od maszyny skonstruowanej przez Charles Darwin University na transaustralijski wyścig pojazdów napędzanych energią słoneczną, który odbył się w 1993 roku. Po wyścigu firma In Motion Technologies (IMT) postanowiła wprowadzić to rozwiązanie na rynek. W 2006 roku IMT zostało wykupione przez Fasco, które kontynuowało rozwój tej technologii.
W przeciwieństwie do silników indukcyjnych o strumieniu kołowym, gdzie cylindryczny wirnik obraca się wewnątrz stojana, silniki o strumieniu osiowym wykorzystują wirniki i stojany w kształcie dysków, umieszczone blisko siebie tak, by powstała szczelina. Silniki te wyposażone są w potężne magnesy z NdFeB ziem rzadkich i elektroniczne sterowanie prędkością. Zapewniają one wyższą sprawność niż silniki o strumieniu kołowym, a przy tym są mniejsze i ich konstrukcja zawiera mniej materiałów aktywnych.
Silniki te zostały zaprojektowane do pracy z jedną z trzech prędkości wybranych przez użytkownika za pomocą przycisków, albo cyfrowych wejść. Umożliwia to pompom działanie z niewielką prędkością i oszczędzanie energii, a gdy jest taka potrzeba, pracę na pełnej prędkości. W sektorze pomp do basenów, jednym z kluczowych dla Fasco rynków, praca z pełną prędkością wykorzystywana jest do czyszczenia.
Twórcy silników twierdzą, że ich sprawność dochodzi do 80 procent, co pozwala obniżyć koszty eksploatacyjne.
Obecnie Fasco oferuje silnik o mocy jednego konia mechanicznego, prędkości od 500 do 2850 obrotów na minutę, oraz momencie 2,5 niutonometrów. Ważący 4,5 kilograma silnik mierzy 211 milimetrów długości, czyli około 50 milimetrów mniej niż silnik indukcyjny o podobnych parametrach.
Firma planuje włączyć w tym roku do oferty również silnik o mocy 2 koni mechanicznych i zbudować prototyp silnika o mocy 50 kilowatów.
Wśród innych potencjalnych zastosowań wymienia się: rowery elektryczne, wózki golfowe, czy baseny w spa.
(lk)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- Drives and Controls
Komentarze (0)
Czytaj także
-
Technologia, która uwalnia moce przerobowe specjalistów i generuje...
Schneider Electric prezentuje przemienniki częstotliwości (falowniki) serii ATV12, które mogą generować do 30 proc. oszczędności energii. ...
-
Instalacje uzdatniania wody w przemyśle - najważniejsze technologie
Czystość wody jest pojęciem rozumianym na wiele sposobów. Dla osoby zażywającej kąpieli w jeziorze ważny będzie brak chemicznych...