Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2009-08-03  |  Ostatnia aktualizacja: 2009-08-03
Koło lepsze niż gąsienica
Koło lepsze niż gąsienica
Koło lepsze niż gąsienica
Japońscy naukowcy po raz kolejny wynaleźli koło. Tym razem jest to regulowane koło, które może się dopasowywać do różnych warunków śniegowych. Jest ono elementem robota ratunkowego, który ma pomagać w akcjach poszukiwawczych po przejściu lawiny.

Roboty coraz częściej wykorzystywane są do lokalizowania osób, które przeżyły katastrofę, ale są uwięzione w miejscach, które są zbyt niebezpieczne dla ratowników. „Niewiele jest jednak robotów, które można wykorzystywać na śniegu.” – stwierdził Taro Iwamoto z japońskiego Ryukoku University. Nawet gąsienice mogą utknąć, albo ślizgać się w określonych rodzajach śniegu, czy lodu.

Zespół pod kierownictwem Iwamoto skonstruował koło wyposażone w sześć łopat przymocowanych zarówno do koła jak i do piasty. Tył każdej łopaty obraca się na kole podczas gdy szprychy z piasty łączą się z łopatą bliżej środka. Zmieniając położenie piasty względem osi koła, operator może zmieniać kąt nachylenia łopat, upewniając się, że ich ułożenie będzie najodpowiedniejsze do danego podłoża, zapobiegając ślizganiu się i utykaniu.

Na przykład, na lodzie łopaty mogą być tak ustawione, by wbijały się w podłoże zapewniając przyczepność. Na miękkim śniegu natomiast, mogą pełnić rolę wioseł. Koło to może również służyć jako urządzenie do kopania umożliwiając oczyszczenie ścieżki, czy kopanie w śniegu. Specjalna konstrukcja koła zabezpiecza go przed blokowaniem się śniegu pomiędzy łopatami.

Noel Sharkey, robotyk z University of Sheffield stwierdził, że pierwsze testy na śniegu wyglądają obiecująco. Zwrócił uwagę, że mechanizm z łopatami powinien zapewnić więcej przyczepności niż gąsienice, czy narty. Co więcej, robot, który zeń korzysta powinien być w stanie przenosić większe ładunki. „Myślę jednak, że będą one znacząco wolniejsze.” – dodał Sharkey.

Aktualny prototyp rozwija prędkość maksymalną 20 centymerów na sekundę, jednakże Iwamoto zapewnia, że jego zespół pracuje aktualnie nad wersją czterokołową, która powinna być szybsza. „Planujemy przetestować ją najbliższej zimy.” – stwierdził Iwamoto.

Benjamin Zweisel ze Swiss Institute for Snow and Avalanche Research stwierdził, że roboty będące w stanie poruszać się po śniegu i lodzie mogą odgrywać ważną rolę w lokalizowaniu i ratowaniu ludzi z lawin; zarówno obok, jak i zamiast ludzi i psów ratowników. A przy tym mogą być szczególnie użyteczne w przypadku zasypanych budynków. „Nie jest łatwo dostać się do budynków. Szczególnie, że śnieg po przejściu lawiny jest zwykle bardzo zbity.” – dodał Zweisel.

(lk)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
NewScientistTech
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :