Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2010-11-21  |  Ostatnia aktualizacja: 2010-11-21
DARPA pracuje nad samodzielnym latającym samochodem
DARPA pracuje nad samodzielnym latającym samochodem
DARPA pracuje nad samodzielnym latającym samochodem
Agencja Zaawansowanych Obronnych Projektów Badawczych Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych (DARPA) podpisała z Instytutem Robotyki Carnegie Mellon (CMU) siedemnastomiesięczny, wart 988 tysięcy dolarów kontrakt na stworzenie autonomicznego systemu latającego dla programu Transformer (TX). Celem tego programu jest określenie wykonalności wojskowego pojazdu naziemnego, który mógłby przekształcać się w pojazd latający pionowego startu i lądowania.

Wymyślony w DARPA w ramach programu TX pojazd byłby w stanie przenieść czworo ludzi i około 450 kilogramów na odległość około 460 kilometrów, tak lądem jak i powietrzem. Jego zwiększona mobilność czyniłaby go bardziej odpornym na polu walki dzięki nieprzewidywalności jego ruchów. Wśród jego zastosowań znalazłyby się, na przykład: rozpoznanie, zaopatrzenie czy transport medyczny.

„Cały TX sprowadza się do elastyczności ruchu, a kluczem koncepcji jest pomysł, by pojazd mógł być sterowany przez żołnierza bez szkolenia pilotażu.” – stwierdził Sanjiv Singh, profesor robotyki, CMU. „W praktyce oznacza to, że pojazd będzie musiał latać sam, albo przy minimalnym udziale operatora. Oznacza to też, że pojazd musi być stale świadomy środowiska w jaki się znajduje i musi być wstanie automatycznie reagować na zmiany otoczenia.” – dodał.

Carnegie Mellon ma dziedzinie autonomicznej nawigacji bardzo długą historię i niekwestionowaną pozycję. Związane jest to z samodzielnym samochodem Boss, który zwyciężył w zawodach DARPA Urban Challenge w 2007 roku, albo DepthX, czyli powstałą również w 2007 roku samodzielną łodzią podwodną, która eksploruje głębiny. Singh współpracuje również z Piasecki Aircraft w ramach programu DARPA Organic Air Vehicle II (OAV2), nad całkowicie samodzielnym helikopterem latającym pomiędzy przewodami, drzewami i budynkami. W efekcie tych prac powstał w tym roku pełnowymiarowy helikopter, który potrafi unikać przeszkód na małej wysokości, wybrać miejsce na lądowanie i wylądować bez ingerencji człowieka.

Carnegie Mellon jest jednym z sześciu kontrahentów wybranych przez DARPA do programu TX. Celem programu CMU będzie praca nad świadomością sytuacji, unikaniem kolizji oraz intuicyjnym sterowaniem. Honeywell Laboratories, które współpracują z Carnegie Mellon, odpowiadać będą za zagadnienia związane z czynnikami ludzkimi.

AAI Corp. i Lockheed Martin Co. otrzymały od DARPA zlecenia na stworzenie ogólnej koncepcji przekształcania pojazdu w pierwszej fazie programu TX. Jako dostawcy technologii kluczowych wskazani przez DARPA zostali: Pratt &Whitney Rocketdyne, odpowiedzialni za technologię napędu oraz właśnie Carnegie Mellon.

(lk)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
Physorg
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także